Project VKZ als tweede geëindigd in Rijnlandse architectuurprijs

Bilthoven, 6 november 2015.

De Brede School West in Leiderdorp, namens gemeente ontwikkeld en gerealiseerd onder begeleiding van VKZ, is als tweede geëindigd in de categorie Publieksprijs van de tweejaarlijkse Rijnlandse Architectuurprijs (RAP). Het project eindigde achter Kunstwerk Katwijk, dat naast de Publieksprijs ook de Juryprijs in de wacht sleepte.

Met name de inpassing van het gebouw in haar omgeving, de speelse vormen van het gebouw en het ingetogen kleur- en materiaalgebruik met aansprekende accenten kon op veel lof rekenen. Ook de relatie tussen het ontwerp van het gebouw en de buitenruimte sprak zeer aan.

Namens VKZ heeft Rogier Brieko samen met Anke van de Wiel, namens de gemeente Leiderdorp, het projectmanagement van de nieuwbouw verzorgd: “Het gebouw ligt op de plek waar eerst De Leeuwerik en de Prins Willem Alexander (PWA) stonden. De PWA wachtte al tien jaar op een nieuw eigen gebouw, nadat het vorige was afgebrand. De Leeuwerik wilde geen onderdeel van een brede school zijn, maar wel een gebouw delen. Kindcentrum Hoftuyn vormt samen met basisschool Prins Willem Alexanderschool en Stichting Kinderopvang Leiderdorp een brede school, waarin onderwijs en (verlengde) opvang hand in hand gaan. Het nieuwe gebouw is geschikt voor circa 750 kinderen, telt dertig lokalen en verschillende leerpleinen rond de centrale ruimten.”

Architect Peter Scholl van Frencken Scholl Architecten over de structuur: “Elke school heeft een eigen onderwijskundige benadering die je ook in de plattegrond terug ziet. Kindcentrum Hoftuyn is centraler van opzet; de ingang komt direct in de centrale ruimte uit, waar ook een grote open keuken ligt. De school en kinderopvang gebruiken dezelfde ruimten. Bij de PWA speelt de klassikale instructie een belangrijke rol en zijn de leerpleinen meer ondersteunend. De Leeuwerik kent naast de hoofdingang vier aparte entrees, die toegang geven tot telkens vier ruimten met leerpleinen, die weer aan de centrale ruimte grenzen. Dat heeft met het Daltononderwijs te maken, waarbij leerlingen al snel zelfstandig leren werken. Het centrum van De Leeuwerik wordt door het open theater gevormd, waar alles op uitkomt. Vier lokalen liggen telkens om een leerplein. In beide scholen speelt de combinatie van theater en trap een grote rol.”